Du kan ansöka om stöd för att utveckla ditt evenemang. Bland annat ska du ange belopp och datum för önskad utbetalning.
När du söker stöd för ditt evenemang genomgår din ansökan en process i flera steg. Här kan du se vilka de olika stegen är:
- Arrangören lämnar in en ansökan om evenemangsutvecklingsstöd som gäller som beslutsunderlag för beredning hos evenemangsrådet.
- Beredning av evenemanget för beslut.
- Beslut om evenemangsutvecklingsstöd tas av evenemangsrådet.*
- Beslut meddelas till arrangören.
- Eventuellt avtal skrivs med arrangören.
- Utfallsdata efter genomfört evenemang skickas till evenemangslotsen.
*Evenemangsrådet träffas fyra gånger per år och ansökan inför varje möte måste skickas in i god tid innan beredning.
Ansökan är en offentlig handling och kan begäras ut från kommunen.
Checklista för att anordna evenemang
En digital checklista på verksamt.se gör det enklare för dig som vill arrangera ett evenemang. Genom att svara på några frågor om evenemanget får du veta:
- Vilka tillstånd du behöver söka.
- Vilka uppgifter du ska lämna till kommunen eller andra myndigheter.
Du hittar även kontaktuppgifter samt länkar till e-tjänster och blanketter som gör det enkelt att skicka in tillståndsansökningarna. Länk till checklistan hittar du längst upp på sidan.