Handlingar och ärenden hanteras varje dag året om hos kommunen. I diariet hittar du handlingar, ärenden, kallelser och protokoll som är skapade hos eller som har skickats till Leksands kommun.
Diarium
För att hålla reda på alla handlingar som kommer in eller upprättas inom kommunen registreras de i diariet. Varje handling får ett unikt handlings-id och varje ärende får ett unikt ärendenummer. I diariet finns dokumentation av den kommunikation som sker mellan kommunen, medborgarna och andra myndigheter i olika ärenden.
Hur kan du använda diariet?
Du har enligt offentlighetsprincipen rätt att ta del av de allmänna handlingar som finns inom kommunen, förutom de som är sekretessbelagda eller innehåller personuppgifter som enligt personuppgiftslagen inte får visas.
Du kan, dygnet runt, skicka din begäran om allmänna handlingar till kommunens officiella brevlåda, kommun@leksand.se. Din begäran behandlas under kommunens ordinarie öppettider.
Vid så kallad klämdag, vardag mellan två helgdagar, är samtliga av kommunens sektorer bemannade för utlämning av handlingar mellan klockan 10.00-12.00. Kontakta kommunens växel, telefon 0247-800 00, för närmare besked.
Registratorer
Varje nämnd/utskott/sektor har en ansvarig registrator. Om du vill ta del av någon handling är du välkommen att ta kontakt med någon av registratorerna alternativt arkivarien om det gäller äldre handlingar. Se kontaktuppgifter högst upp på sidan.