Notarius publicus

Skriv ut Lyssna

Kontakta kundtjänst

Telefon: 0247-800 00

E-postadress: kundtjanst@leksand.se

Notarius publicus är latin och den ungefärliga svenska betydelsen är offentlig sekreterare. Notarius publicus är utsedda personer med uppdraget att hjälpa allmänheten med att granska och intyga sanningen i olika uppgifter.

Vad gör en notarius publicus?

En notarius publicus ska vara allmänheten behjälplig med att bland annat: 

  • Bestyrka namnunderskrifter, avskrifter, översättningar och andra uppgifter om innehåll i handlingar. 
  • Närvara som vittne i vissa fall, till exempel vid anbudsförfaranden.
  • Kontrollera lotteridragningar

Notarius publicus tar betalt för sina uppdrag.

Kontakt

I Dalarna utses dessa personer av Länsstyrelsen Dalarna och de utsedda notarius publicus finns till för alla, vilket innebär att vem som helst kan vända sig till dem för hjälp. Vill du komma i kontakt med en notarius publicus ska du själv kontakta din kommuns utsedda notarius publicus. Önskar du hjälp i den kontakten ber vi dig vända dig till vår kundtjänst.

Kontakta kundtjänst

För att se kontaktuppgifter till utsedda notarius publicus i Dalarnas kommuner, besök Länsstyrelsen Dalarnas hemsida. 

Sidan uppdaterad: 2021-11-04