Du kan kontakta kommunen på många olika sätt. Ring, skriv eller besök oss. Här hittar du våra mest efterfrågade kontaktuppgifter.
Ring till vår kundtjänst
Söker du en särskild person eller en verksamhet utan att veta direktnumret ringer du till kommunens kundtjänst, 0247-800 00.
- Sommartid (1 maj- 31 augusti), måndag- torsdag kl 8.00- 15.30, fredag kl 8.00- 15.00
- Vintertid (1 september- 30 april), måndag- torsdag kl 8.00- 16.30, fredag kl 8.00- 15.00
- Lunchstängt kl 12.00- 13.00
Använd Teletal
Har du tal-, röst- eller språksvårigheter och behöver hjälp i dina kontakter med kommunen? Då rekommenderar vi den kostnadsfria tjänsten Teletal.
Teletal är en gratis tjänst för dig som har tal-, röst- eller språksvårigheter. Tjänsten är även till för dig som vill ringa till någon som har dessa svårigheter.
Samtalen via Teletal är trepartssamtal där tredje parten är en Teletal-tolk. Du behöver ingen förbokning, utredning eller remiss.
Ring till Teletal
Telefonnummer 020–22 11 44
Utomlands är telefonnumret 0046–8 21 11 19
Öppettider
Måndag–fredag, klockan 08–20
Lördag–söndag, helgdag, klockan 12–16
Mer information
Skicka e-post
- Mejla allmänna frågor och synpunkter till kundtjanst(at)leksand.se
- Mejla officiella ärenden till kommun(at)leksand.se
Skicka post
Det går också bra att skicka ett vanligt brev.
Postadress:
Leksands kommun
793 80 Leksand
Skicka fax
Skicka fax till kommunen på 0247–144 65
Skicka fax till socialkontoret på 0247-100 45
Besök kommunhuset
Du kan besöka kommunen och personligen lämna synpunkter eller ställa frågor till vår kundtjänst.
Som döv går det bra att kommunicera med kundtjänst via läsplatta. Du kan också ta med en tolk till ditt besök hos kundtjänsten.
Besöksadress: Torget 5, Leksand
Kommunhusets öppettider
- Sommartid (1 maj- 31 augusti), måndag- torsdag kl 8.00- 15.30, fredag kl 8.00- 15.00
- Vintertid (1 september- 30 april), måndag- torsdag kl 8.00- 16.30, fredag kl 8.00- 15.00
- Lunchstängt kl 12.00- 13.00
Få hjälp med myndighets- och samhällsfrågor
Om du har frågor om kommunens verksamheter, andra myndigheter i Sverige eller det svenska samhället är du välkommen att kontakta vår medborgarhjälp. Där får du hjälp med enklare ärenden, blanketter och att komma i kontakt med rätt person eller instans. Medborgarhjälpen är en del av vår kundtjänst.
Ring eller besök kommunhusets reception för att boka in ett besök.
Besöksadress: Torget 5, Leksand
Telefon: 0247-800 00
Kundtjänstens och kommunhusets besöksadress
Tyck till och lämna synpunkter
Via vår tjänst Tyck till kan du lämna synpunkter och frågor via ett formulär. Du kan välja att vara anonym.
Lämna synpunkter och klagomål via Tyck till
Medborgarnas förslagslåda
Du som är bosatt i Leksands kommun har möjlighet att påverka den politik som förs i kommunen. Du kan lämna egna förslag på förändringar inom kommunens verksamhetsområden. Förslagen lämnas därefter till partierna i kommunfullmäktige.
Sociala medier
Det går också att kontakta kommunen via Facebook
Andra kontaktvägar
Politiker
Sektorschefer, avdelningschefer
Anställda
Vi har ingen samlad förteckning över samtliga anställda på vår webbplats. Om du söker kontakt med en särskild person ber vi dig kontakta vår kundtjänst, 0247-800 00.
Intranät, Outlook, Heroma, Kom & gå
En del av den här webbplatsen är ett intranät för kommunens 1 500 anställda.
Läs mer om och logga in i intranätet
Personalsystemet Heroma och Kom & gå använder du för att bland annat registrera din arbetstid:
Kommunens anställda använder mejlsystemet Outlook. Som anställd kan du läsa dina mejl i Outlook från andra datorer än jobbdatorn om du loggar in via https://outlook.office.com/.
Vikariesystemet Winlas
Kommunens vikariesystem heter Winlas.
Felanmälan
Du kan göra felanmälningar på fastigheter, gator, gatubelysningen samt vatten- och avloppsnätet.
Kommunens organisationsnummer
Organisationsnummer: 212000-2163
Kommunala bolag
Dala Vatten och Avfall AB, telefon 020-200 210, kundservice.
Kommunens bostadsföretag Leksandsbostäder AB, telefon 0247-805 00, kontaktinformation.