Nöjd-Kund-Index (NKI) är en analysmodell som används för att mäta kundnöjdhet både inom privat och offentlig sektor. Det är Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance (SBA) som för tionde året i rad genomför en öppen jämförelse inom området Företagsklimat. Jämförelsen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service mot företagarna.
– Leksand fick ett fantastiskt resultat som vi alla kan vara stolta över, säger kommunalrådet Sebastian Larsson (M).
De sex olika myndighetsområdena som företagen svarat kring är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
I Leksand inkom 59 svar, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 62 procent. Inom respektive myndighetsområde ställs frågor kring sex serviceområden; information, bemötande, tillgänglighet, effektivitet och rättssäkerhet. Där Leksands kommun sticker ut mest och har riktigt fina siffror är inom livsmedelskontrollen.
– Under flertalet år har vi lyft fram vikten av god dialog och bra bemötande med våra medborgare och företagare. Även fast vi är en myndighet som ibland arbetar med lagstiftningar så är vi förklarande till varför man fått ett avslag exempelvis. Rådgivning tillhör även myndighetsrollen, säger Jonas Slars, myndighetschef.