01 september 2021 klockan 09.59

Nu lanseras den papperslösa inskrivningen för skolan

Skriv ut Lyssna

Kontakta kundtjänst

Telefon: 0247-800 00

E-postadress: kundtjanst@leksand.se

Öppnar måndag 08.00

Öppettider kundtjänst

måndag 8.00–12.00, 13.00–15.30
tisdag 8.00–12.00, 13.00–15.30
onsdag 8.00–12.00, 13.00–15.30
torsdag 8.00–12.00, 13.00–15.30
fredag 8.00–12.00, 13.00–15.00
lördag Stängt
söndag Stängt
Far och son.
Alla e-tjänster hittar du under fliken Självservice på kommunens webbplats.

Från och med i dag, den 1 september, kan vårdnadshavare för barn och ungdomar i Leksands kommun själva sköta alla ansökningar som rör inskrivning till förskola och skola via flera nya e-tjänster.

Observera

Nyhetstexterna är aktuella när de publiceras men uppdateras inte.

Stor satsning på e-tjänster

Efter ett politiskt beslut att digitalisering, och mer specifikt e-tjänster, ska vara ett fokusområde under 2021 satte kommunledningen ett högt ställt mål att skolan skulle ha en helt digital skolstart i höst.

Under våren har kommunens e-kontor arbetat med tjänsterna, där en digitaliseringsstrateg och en webbstrateg inom utbildningssektorn haft det övergripande ansvaret att genomföra beslutet.

Genom snabbare hantering av ärenden och ökad insyn är målet med satsningen nöjdare medborgare, samtidigt som medarbetarna påverkas genom en förbättrad arbetsmiljö.

De e-tjänster som lanseras i dag är:

  • Ansökan om barnomsorgsplats - förskola
  • Lämna inkomstuppgifter - förskola och fritidshem
  • Säga upp plats - förskola och fritidshem
  • Skolval - grundskola och fritidshem
  • Modersmålsundervisning - ansökan och uppsägning
  • Språkval inför årskurs 6 (går att ansöka från och med våren 2022)

Den 15 september kommer även en e-tjänst för att lämna studieintyg och arbetsschema inom förskola och fritidshem. 

”Satsningen förenklar och tillgängliggör processen”

– Jag är väldigt glad och stolt över arbetet som gjorts under våren av mina medarbetare. Genom den här satsningen förenklar och tillgängliggör vi processen för både vårdnadshavare och medarbetare. Vårdnadshavaren kan nu själv följa sitt ärende vilket gör att de får bättre kontroll och överblick. Tidigare har detta skötts genom webbformulär på hemsidan och i några få fall har man även behövt skriva ut och skicka blanketter till kommunen. Nu gör vi det lättare och enklare för användaren, säger Carin Fredlin, sektorchef för utbildning.

Ingen tillgång till dator eller e-legitimation

För dig som inte har tillgång till dator eller e-legitimation kan du kontakta vår kundtjänst för att få en blankett att fylla i.

Kundtjänst

Fler nyheter