Planeringsarbetet för att bygga Moskogsvägen har pågått sedan kommunstyrelsen lämnade sitt startbesked 2017. I början av 2019 gick arbetet in i en ny fas – en konsult anlitades för att ta fram en detaljplan för området där vägen ska byggas.
Samråd i slutet av 2019
– Vi har satt en ny tidplan och räknar med att kunna hålla den. Det blir samråd om den nya detaljplanen i slutet av 2019, samt granskning av planen och ett politiskt beslut under våren 2020, säger samhällsbyggnadschef Åke Sjöberg.
I samband med både samrådet och granskningen har allmänheten möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Synpunkterna kan sedan vägas in i det slutgiltiga förslaget som politikerna ska ta ställning till 2020.
Här är det tänkt att Moskogsvägen ska byggas.
Minimera nackdelarna
Men före samrådet ska en hel del kompletterande och fördjupande utredningar genomföras. Just nu pågår en arkeologisk utredning för att ta reda på om det finns fornlämningar där vägen är tänkt att gå. I slutet av juli görs en fältinventering och om det blir nödvändigt genomförs utgrävningar i området i augusti.
Kommunen håller löpande kontakt med de berörda fastighetsägarna och målet är att ta största möjliga hänsyn till de närboende och naturen som berörs i samband med bygget av vägen.
– Vi är medvetna om de nackdelar som vägen innebär för närboende och naturen. Målet är att minimera nackdelarna så mycket som möjligt. Samtidigt finns så många fler fördelar och vinster med vägbygget att det överväger, säger Åke Sjöberg.
Många fördelar överväger
Bland annat har den nya vägen mycket god samhällsekonomisk lönsamhet och bedöms som viktig för hela kommunens utveckling. Vägen minskar mängden genomfartstrafik i Häradsbygden, Åkerö och Edshult där också olycksrisken, utsläppen och bullret minskar. Den ger säkrare skolvägar till Åkerö och Gärde skola och snabbare och enklare pendling för boende i västra kommundelen.
– Dessutom minskas insatstiden västerut med omkring tre minuter för brandkår och ambulans. I vissa fall kan det vara skillnaden mellan liv och död, säger Åke Sjöberg.