Den pågående Coronakrisen drabbar näringslivet mycket hårt. Ingen vet heller i nuläget hur lång krisen kommer att bli. Dalarnas entreprenörsanda är stark. Men i en svår tid krävs nytänkande, mod och samverkan. I det föds nya kreativa och innovativa idéer.
Under hashtaggen #innovativadalarna ska de goda exemplen som stärker Dalaföretagens utveckling under en tuff tid samlas.
– Vi ser nu hur många av våra fantastiska företagare, men även organisationer, är både uppfinningsrika och innovativa för att hantera effekterna av Corona kopplat till sitt företag. Det är kring det vi ville göra något annorlunda och något som sticker ut. Via #innovativadalarna kan företag lägga upp bild och text på hur de hanterar sin verksamhet, vilka lösningar de kommit på, och vilka nya samarbeten som skapats, säger Linda Wallin, näringslivschef i Falu kommun.
Leksand var med och kläckte idén
Det var Linda som tillsammans med Per Strid, näringslivschef i Leksands kommun, kom med idén. I dag står i princip samtliga dalakommuner och näringslivsorganisationer bakom initiativet.
#innovativadalarna ska bli en sorts bank av goda idéer, spännande lösningar men också en inspirationskälla till företagare, som kanske har fastnat och behöver ny energi, nya sätt att tänka och nya nätverk.
– Det fina med hashtaggen är att den kan leva kvar även efter Coronakrisen. Hashtaggen är ett sätt att visa att Dalarnas näringsliv är både generösa och idérika. Det är ett go, även i svåra tider!