Det finns många saker att göra för dig som är ung i Leksand. Här hittar du några saker!
Hitta en bra sten som kan användas som tex ett dörrstopp. Måla den som en nyckelpiga eller nåt annat skoj.
Ni skjuter eller kastar i turordning en boll mot en vägg. Man måste träffa väggen på X försök (bestäm själv) annars är man ute ur leken. Den som är sist kvar vinner.
Ät minst 5 olika glassar under sommaren och gör en topplista. Dela listan med någon eller några du känner.
Har du någon grej med stegräknare?
Tävla med en kompis eller någon du känner och se vem som går längst under en dag.
Hitta minst två gömmor varav en måste vara i Leksand.
Gör en egen frisbeegolfbana med minst 9 hål och utmana tre personer.
Lär dig att jonglera med minst tre bollar/saker.
Alla har vi en eller ett par garderober som behöver städas. Varför inte passa på när det regnar eller en kall vinterdag.
Cykla till ett bestämt mål, gärna en bit bort. Ha ett mål med turen och något ni ska göra när ni är kommer fram. Ta med matsäck som ni fikar eller köp en glass när ni är där.
Har du en cykel, kickbike eller skateboard? Gör en slalombana med några hinder att åka över eller runt. Kör själv eller mot en kompis.
Gör en tipspromenad (eller Kahoot) med minst 9 frågor. Bjud sen in kompisar eller familjen att gå den.
Laga en god efterrätt och bjud någon på.
Skriv ett riktigt brev och skicka med en liten present där allt får plats i ett vadderat kuvert.
Välj inriktning och bygg något i trä eller tyg till exempel en fågelholk eller en tygpåse.
En person blundar och räknar högt vid ett så kallat dunkträd (Ett dunkträd kan vara en stolpe, en husknut eller ett träd) medan de andra springer och gömmer sig. När personen som räknar kommit till 100 så ska denne försöka se var de andra gömmer sig. Om den som letar får syn på någon ska han skrika ”Dunk för Emil som är bakom stenen” samtidigt som han eller hon nuddar dunkträdet. Den dunkade personen måste då gå och ställa sig vid dunkträdet.
Målet för den som gömt sig och blivit hittad är att springa fram till dunkträdet (innan räknaren hinner fram) och skrika ”Dunk för mig, 1, 2, 3”. Om man lyckats med det har man klarat sig och får gömma sig igen.
Siste person fram kan även skrika ”Fridunk”, då får alla dunkade personer springa och gömma sig och räknaren får räkna om, denna gång till 50.
När alla är hittade eller har kommit fram, är leken slut. Den som blev dunkad först får räkna nästa runda. Om ingen blivit dunkad får räknaren räkna om.